شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ضمن تشریح برگزاری نشست ۲۲۷ شوریعالی هماهنگی ترابری کشور، گفت: در این نشست، با توجه به تقارن زمان برگزاری آن با بازگشت زوار اربعین و عملیات موفقیتآمیز حملونقل زوار که مرهون برنامهریزی و هماهنگی جهادگونه همه بخشها و دستگاههای ذیربط در مرحله کسب آمادگی قبل از مراسم و نیز تلاشهای بیوقفه شبانه روزی و مخلصانه همه عوامل عملیاتی در سطوح ملی و محلی در مدت برگزاری آن از ۲۷ مرداد تا ۲۰ شهریور سالجاری بود، از تمامی دستاندرکاران تقدیر و تشکر بهعمل آمد.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از نگاه آماری و عددی، مدیریت ارائه خدمات حملونقل به جمعیت عظیم بیش از ۴ میلیون زائر در رفت و به همین تعداد در برگشت از کشور عراق در ایام کوتاه اربعین، که در نوع خود رکوردی منطقهای و حتی جهانی محسوب میشود، مدیریتی هوشمندانه و بهرهورانه با توجه به امکانات و ظرفیتهای فعلی زیرساخت و ناوگان حملونقل جادهای، ریلی و هوایی کشور است، لذا توسعه امکانات حملونقلی به ویژه تسریع در واردات ۵ هزار دستگاه اتوبوس با عمر کمتر از ۵ سال براساس مجوز داده شده در بند (ص) تبصره (۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ به وزارت صنعت، معدن و تجارت با تأیید و تشخیص سازمان راهداری و حملونقل جادهای، ضرورت دارد تا به عنوان اقدامی آیندهنگر برای مراسم اربعین سال آتی و کاهش تأخیرات سفرهای زوار، با اولویت ویژه مورد پیگیری قرار گیرد.
وی افزود: در این راستا، با توجه به علاقهمندی بخش خصوصی برای واردات و نیز آییننامه اجرایی این بند قانونی که در ۲۸ مردادماه امسال، پس از تصویب از سوی هیأت وزیران ابلاغ شد، به همه دستگاههای ذیربط شورا تأکید شد تا در چارچوب تکالیف، وظایف و اختیارات خود، این موضوع را پیگیری کنند.
افندیزاده اظهار کرد: در این نشست، اصلاح و تکمیل مفادی از آییننامه تردد اشخاص و وسائط نقلیه موتوری در بنادر کشور و دستورالعمل اجرایی آن مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد برای تسریع در نهاییسازی دستورالعمل اجرایی آییننامه مذکور، سازمان بنادر ودریانوردی با هماهنگی دبیرخانه شورا، اقدامات لازم را با بخشها و دستگاههای مربوط انجام دهد.
وی افزود: این آیین نامه و دستورالعمل اجرایی آن، به منظور ارتقای ایمنی و امنیت بنادر و برقراری ترافیک روان در دروازههای ورودی و خروجی و معابر واقع در محوطه بندر است که نهایتاً اثرات چشمگیری بر عمکرد و عملیات مثبت بخشهای مختلف بندر خواهد داشت.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: در دستور کار دیگر، گزارش آخرین وضعیت ساماندهی ناوگان وانتبار کشور توسط سازمان راهداری و حملونقل جادهای ارائه شد و پس از استماع نقطهنظرات سایرین، براین موضوع تاکید شدکه در هرگونه اقدام ساماندهی این ناوگان، باید سازوکارهای تشویقی مالکان و رانندگان وانتبارها مدنظر قرار گیرد.
افندیزاده ادامه داد: مقرر شد مزایای این طرحهای ساماندهی برای جذب مشارکت بیشتر، به صورت شفاف اطلاعرسانی شود و سازمان راهداری و حملونقل جادهای و وزارت صنعت، معدن و تجارت با هماهنگی دبیرخانه شورا و همکاری بخشها و دستگاههای ذیربط دولتی و خصوصی، ظرف مدت حداکثر یک ماه، طرح مربوطه را جهت بررسی و تصویب، به دبیرخانه شورا ارائه کند.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در پایان به ضرورت سازماندهی و ساماندهی کامیونهای حامل بارهای معدنی، با توجه به حجم بالای تردد این ناوگان در جادههای کشور و تأثیرات مخرب آن بر جادهها و ابنیه فنی در شرایط اضافه بار، با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان راهداری و حملونقل جادهای اشاره کرد و گفت: در این راستا، مقرر شد طرح سازماندهی کامیونهای حامل بار معدنی توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری سایر سازمانهای ذیربط، ظرف مدت حداکثر دوماه، به دبیرخانه شورا جهت بررسی و تصویب ارائه شود.